معرفی اقدام پژوهی
چگونه توانستم یادگیری دانش آموزان را در درس مطالعات اجتماعی با استفاده از روش های فعال تدریس افزایش دهم ؟
موضوع اقدام پژوهی :
چگونه توانستم یادگیری دانش آموزان را در درس مطالعات اجتماعی با استفاده از روش های فعال تدریس افزایش دهم ؟
– فایل بصورت ورد و قابل ویرایش در متن – تعداد صفحات شانزده صفحه – قیمت فقط دو هزار تومان
ابتدا در زیر چکیده و فهرست مطالب و فایل کامل پی دی اف این اقدام پژوهی را برای مشاهده قرار داده ایم ابتدا مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این اقدام پژوهی را با قیمت دو هزار تومان خرید نمائید :
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مساله: 6
ج – مصاحبه با مربی پرورشی : 10
د – پرسشنامه به دانش آموازن. 10
د) مطالعات کتابخانه ای و پیشینه پژوهش… 11
– روش تدریس به شیوه بحث گروهی: 13
روش تدریس مشارکتی و روشهای اجرای آن: 14
تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها: 16
انتخاب راه جدید به صورت موقت: 17
اجرای طرح راه جدید و نظارت بر آن: 17
مرحله اول: آمادگی و برنامه ریزی.. 17
2- فراهم کردن زمینه های مشترک: 18
3- تعیین نحوه آرایش شبکه های ارتباطی: 18
مرحله دوم: روش اجرای بحث گروهی.. 18
1- وظایف معلم در روش بحث گروهی.. 18
2- وظایف شاگردان در جریان بحث گروه 18
استفاده از روش تدریس مشارکتی : 18
مراحل اجرای تدریس مشارکتی : 19
گرد آوری اطلاعات شواهد (2): 19
نمودار نمرات بعد از اجرای طرح : 21
ج – مصاحبه با مربی پرورشی بعد اجرای طرح : 21
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن: 22
عکسهای مربوط به کار گروهی و همیاری کلاس مطالعات : 27
چکیده
امروز می بینیم که بیشتر فعالیت های یادگیری از طریق همیاری ترغیب می شود. زمینه ی دانشی و عاطفی و اجتماعی به هم پیوند می خورند و جنبه های گوناگون شخصیت فراگیرندگان مورد تایید قرار می گیرند.
آشکار است که دانش آموزان بدون مشارکت و فعالیت نمی توانند در جریان فرایند یادگیری قرار بگیرند و بهره ای از آموزش نمی برند.یکی از مهم ترین دروسی که نقش مهمی در زندگی دانش اموزان دارد مطالعات اجتماعی می باشد . اینجانب در مدتی که از سال تحصیلی می گذشت مشاهده می کردم که دانش آموزانم در کلاس درس مطالعات اجتماعی مشارکتی از خودشان نشان نمی دادند.آنها به تنهایی هرکدام تکالیف خود را انجام می دادند . آنها در کلاس بی نظم بودند و علاقه ای به درس نداشتند . با دیدن این مشکلات تصمیم گرفتم تا شیوه هایی را در کلاس به کار گیرم تا از طریق آن بتوانم روحیه همکاری را بین دانش آموزان در سرکلاس درس مطالعات اجتماعی افزایش دهم . پس از مطالعه و بررسی اسناد و مدارک موجود و گردآوری اطلاعات از دانش آموزان و همکاران بر آن شدم تا با استفاده از روشهای تدریس گروهی و مشارکتی روحیه همکاری آنها را برای یادگیری بیشتر افزایش دهم . با اجرای این طرح و نتایج حاصل از ارزشیابی اقدام جدید و تعیین اعتبار آن روند خوبی در مشارکت و فعالیت دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی و در ارتقاء یادگیری در آنها مشاهده کردم.
نکات کلیدی :
دانش آموزان – مطالعات اجتماعی – روش های تدریس مشارکتی – ارتقاء یادگیری – راهکارها