معرفی اقدام پژوهی
چگونه توانستم به کمک تکنیک های خلاقیت, وضعیت درس علوم زیست و بهداشت را بهبود بخشم ؟
موضوع اقدام پژوهی :
چگونه توانستم به کمک تکنیک های خلاقیت, وضعیت درس علوم زیست و بهداشت را بهبود بخشم ؟
– فایل بصورت ورد و قابل ویرایش در متن – تعداد صفحات بیست و هفت صفحه – قیمت فقط دو هزار تومان
ابتدا در زیر چکیده و فهرست مطالب و فایل کامل پی دی اف این اقدام پژوهی را برای مشاهده قرار داده ایم ابتدا مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این اقدام پژوهی را با قیمت دو هزار تومان خرید نمائید :
فهرست
۶-۳٫ ویژگی های یک معلم خوب : 13
اجرای روش پیشنهادی و نظارت برآن : 14
۸-۱٫ تفهیم اهمیت و ارزش درس علوم زیستی و بهداشت به دانش آموزان: 15
۸-۲٫ تلفیق تکنیک های خلاقیت با روشهای تدریس: 15
۸-۲-۱٫تکنیک خلاقیت یورش فکری و تدریس علوم زیستی : 16
۸-۲-۱-۱٫ روش اجرای تدریس علوم زیستی به روش یورش فکری: 16
۸-۲-۲٫ تکنیک خلاقیت دلفی وتدریس علوم زیستی : 17
۸-۲-۳٫تکنیک خلاقیت طرح شبکه ای مغز وتدریس علوم زیستی: 18
۸-۲-۴٫ تکنیک خلاقیت شوخی وتدریس علوم زیستی : 18
۸-۳٫ برخوردهای عملی با شیوه های رفتاری دانش آموزان: 19
۸-۳-۱٫شیوه برخورد با دانش آموزانی که به درس گوش نمی دادند : 19
۸-۳-۲٫ شیوه برخورد با دانش آموزانی که تمایل به مشارکت در کلاس نداشتند : 19
۸-۳-۳٫ شیوه برخورد با دانش آموزانی که با هم صحبت می کردند و مزاحم دیگران میشدند : 20
۸-۳-۴٫ شیوه برخورد با دانش آموزانی که در کلاس حظور ذهن نداشتند : 20
۸-۳-۵٫ مشخص کردن قواعد حاکم برکلاس : 21
گرد آوری اطلاعات (شواهد ۲): 21
چکیده :
هدف این پژوهش بهبود وضعیت یادگیری درس علوم زیستی و بهداشت دانش آموزان اول دبیرستان به روش تلفیق تکنیک های خلاقیت با روش های تدریس است .روش تحقیق از نوع اقدام پژوهی بوده و گروه نمونه شامل ۲۱ دانش آموز سال اول دبیرستان است که تعداد ۱۶ نفر از آنها تکرار پایه بودند و تمامی این۱۶ نفر در سال قبل از درس علوم زیستی و بهداشت افتاده بودند . در این اقدام پژوهی تکنیک های خلاقیت (از جمله یورش فکری, تکنیک دلفی , تکنیک خلاقیت طرح شبکه ای مغز و تکنیک شوخی ) , را با روش های تدریس (از جمله روش تدریس مباحثه و مناظره ,روش تدریس فراگیری مشترک , روش تدریس تشکیل تیم های کلاسی و تدریس از طریق پرسش موثر ) ,تلفیق کرده و نهایتا منجر به یادگیری اثر بخش درس علوم زیستی و بهداشت دانش آموزان سال اول دبیرستان شد . بدین ترتیب با درک کامل مطلب و دریافت نمره های بالا ,توسط دانش آموزا ن علاقه آنها به یادگیری و فعال بودن در کلاس افزایش یافته و منجر به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری آنها شد. همچنین مشارکت در فعالیت های گروهی و تعامل با گروه نیز در آنها تقویت یافت .در نهایت اینکه, آزمون پایانی این درس بطور هماهنگ درسراسر کشور برگزار شد وتمامی دانش آموزان در این درس قبول شدند و حتی تعدادی آزآنها رشته تحصیلی علوم تجربی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب نمودند.