معرفی اقدام پژوهی
چگونه توانستم با استفاده از روش های تدریس با فناوری اطلاعات اختلالات یادگیری را در یکی از دانش آموزانم حل نمایم .
موضوع اقدام پژوهی :
چگونه توانستم با استفاده از روش های تدریس با فناوری اطلاعات اختلالات یادگیری را در یکی از دانش آموزانم حل نمایم .
– فایل بصورت ورد و قابل ویرایش در متن – تعداد صفحات بیست و هشت صفحه – قیمت فقط دو هزار تومان
ابتدا در زیر چکیده و فهرست مطالب و فایل کامل پی دی اف این اقدام پژوهی را برای مشاهده قرار داده ایم ابتدا مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این اقدام پژوهی را با قیمت دو هزار تومان خرید نمائید :
فهرست مطالب
اینترنت و سایر اشکال فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT.. 4
معلم با استفاده از فناوری در کلاس درس می تواند این شرایط را فراهم کند: 4
روش استفاده از آزمون های روانی.. 8
اختلال یادگیری (دیسلکسی) Dyslexia. 10
چگونگی تشخیص اختلالات یادگیری… 12
راه های درمان اختلالات یادگیری… 13
نقش تلویزیون در آموزش و یادگیری کودکان.. 13
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری… 15
نقش لپ تاب در آموزش کودکان بر اساس گزارش سازمان ملل.. 19
چگونگی اجرای راه حل جدید، استفاده از لپ تاب… 20
جدول یک: میانگین نمرات هر دانش آموزان قبل از اجرای اقدام. 21
جدول دو: میانگین نمرات هر دانش آموزان بعد از اجرای اقدام. 22
نمودار دو: میانگین نمرات هر دانش آموزان بعد از اجرای اقدام. 22
جدول سه: مقایسه میانگین نمرات کلاس قبل و بعد از اقدام. 23
نمودار سه: مقایسه میانگین نمرات کلاس قبل و بعد از اقدام. 23
بررسی عوامل رفتاری سمانه و اثر گذاری روش تدریس مبتنی بر IT در روحیات او؛ 23
جدول چهار: مقایسه درصد پیشرفت نمرات دانش آموزان قبل و بعد از اقدام. 24
نمودار چهار: مقایسه درصد پیشرفت نمرات دانش آموزان قبل و بعد از اقدام. 24
ارزش یابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن.. 25
چکیده
در این چند سال بعنوان معلم پایه دوم ابتدایی با دانش آموزان دختر و پسر با ویژگی های رفتاری و اجتماعی متفاوت سر و کار داشتم. اما امسال یکی از دانش آموزان من به نام سمانه، با بقیه بچه هایی که تا به حال دیده بودم خیلی فرق داشت. او کودکی خجالتی، مضطرب و افسرده بود. آهسته و لرزان صحبت می کرد. با بقیه بچه ها دوست نمی شد و گوشه گیر بود. حتی قادر نبود که وسایل خود را از کیفش در آورد. کتابش را وارونه در دست می گرفت و هنگام تصویرخوانی از کتاب بخوانیم، می گفت: چیزی نمی بینم. در نوشتن نیز مشکل داشت و ساده ترین علائم کتاب بنویسیم را نمی توانست، بنویسد. او ریاضی را درک نمی کرد. به طور کلی او دچار اختلالات یادگیری یا دیسلکسی بود. در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن و درک کردن مشکل داشت. با بررسی هایی که انجام دادم از نظر فیزیکی و هوش کاملاً سالم و عادی بود ولی در یادگیری بسیار مشکل داشت. برای حل اختلالات یادگیری و رفتاری او نیاز به روش تدریس مناسب و خاص بود.
پس از مطالعه و بررسی فراوان، روش های ویژه ای را برای بهبود وضعیت او به کار بستم. راه حل های مختلف را آزمایش کردم. بهترین راه این بود که نوآوری های آموزشی را به کار ببرم و با استفاده از فناوری نو اختلالات یادگیری سمانه را حل کنم. بنابراین از روش IT استفاده کردم.
با تلاش فراوان توانستم به نتیجه مطلوب برسم. به طوری که پیشرفت سمانه بسیار چشمگیر بود. او نه تنها در درس ریاضی و بخوانیم پیشرفت بسیار زیادی داشت بلکه مشکلات رفتاری او نیز به کلی رفع گردید و همانند سایر دانش آموزان در فعالیت های کلاسی شرکت می کرد.
نتیجه ای که در نهایت به دست آمد این بود که: توانستم اختلالات یادگیری (دیسلکسی ) سمانه را با کمک تدریس مبتنی بر IT حل کنم و از او دانش آموزی فعال و علاقمند بسازم. علاوه بر آن پیشرفت تحصیلی و علاقمندی سایر دانش آموزان نیز با این روش میسر شد و کلاسی سرشار از شادی و نشاط مهیا نمودم. موفقیت تحصیلی، علاقمندی و سرزندگی سمانه و سایر دانش آموزان نشان دهنده موفق بودن این طرح می باشد.
نکات کلیدی :
دانش آموز – اختلال یادگیری – روش تدریس فناوری اطلاعات