معرفی اقدام پژوهی
چگونه توانستم ضعف دانش آموزان پایه دهم را در درس فنون ادبی برطرف سازم .
موضوع اقدام پژوهی :
چگونه توانستم ضعف دانش آموزان پایه دهم را در درس فنون ادبی برطرف سازم .
– فایل بصورت ورد و قابل ویرایش در متن – تعداد صفحات سی صفحه – قیمت فقط دو هزار تومان
ابتدا در زیر چکیده و فهرست مطالب و فایل کامل پی دی اف این اقدام پژوهی را برای مشاهده قرار داده ایم ابتدا مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این اقدام پژوهی را با قیمت دو هزار تومان خرید نمائید :
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه
توصیف وضعیت موجود و تشخیص مساله: 7
ج – مصاحبه با مربی پرورشی و مدیر مدرسه : 11
د – پرسشنامه به دانش آموازن. 11
د) مطالعات کتابخانه ای و پیشینه پژوهش… 12
– روش تدریس به شیوه بحث گروهی: 14
روش تدریس مشارکتی و روشهای اجرای آن: 15
تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها: 16
انتخاب راه جدید به صورت موقت: 17
اجرای طرح راه جدید و نظارت بر آن: 18
مرحله اول: آمادگی و برنامه ریزی.. 18
2- فراهم کردن زمینه های مشترک: 18
3- تعیین نحوه آرایش شبکه های ارتباطی: 18
مرحله دوم: روش اجرای بحث گروهی.. 18
1- وظایف معلم در روش بحث گروهی.. 18
2- وظایف شاگردان در جریان بحث گروه 19
استفاده از روش تدریس مشارکتی : 19
مراحل اجرای تدریس مشارکتی : 20
گرد آوری اطلاعات شواهد (2): 20
نمودار نمرات بعد از اجرای طرح : 22
ج – مصاحبه با مربی پرورشی و مدیر مدرسه بعد اجرای طرح : 22
ارزشیابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن: 23
چکیده
درس علوم و فنون ادبی یکی از مهم ترین درس های رشته علوم انسانی می باشد وضعف یادگیری در این درس سبب ضعف در پایه های بالاتر می شود .
امروز می بینیم که بیشتر فعالیت های یادگیری از طریق همیاری ترغیب می شود. زمینه ی دانشی و عاطفی و اجتماعی به هم پیوند می خورند و جنبه های گوناگون شخصیت فراگیرندگان مورد تایید قرار می گیرند.
آشکار است که دانش آموزان بدون مشارکت و فعالیت نمی توانند در جریان فرایند یادگیری قرار بگیرند و بهره ای از آموزش نمی برند.
اینجانب در مدتی که از سال تحصیلی می گذشت مشاهده می کردم که دانش آموزانم در کلاس درس علوم و فنون ادبی مشارکتی از خودشان نشان نمی دادند.آنها به تنهایی هرکدام تکالیف خود را انجام می دادند . آنها در کلاس بی نظم بودند و علاقه ای به درس نداشتند . با دیدن این مشکلات تصمیم گرفتم تا شیوه هایی را در کلاس به کار گیرم تا از طریق آن بتوانم روحیه همکاری را بین دانش آموزان در سرکلاس درس علوم و فنون ادبی افزایش دهم . پس از مطالعه و بررسی اسناد و مدارک موجود و گردآوری اطلاعات از دانش آموزان و همکاران بر آن شدم تا با استفاده از روشهای تدریس گروهی و مشارکتی روحیه همکاری آنها را برای یادگیری بیشتر افزایش دهم . با اجرای این طرح و نتایج حاصل از ارزشیابی اقدام جدید و تعیین اعتبار آن روند خوبی در مشارکت و فعالیت دانش آموزان در درس علوم و فنون ادبی و در ارتقاء یادگیری در آنها مشاهده کردم.
نکات کلیدی :
دانش آموزان – روش های تدریس مشارکتی و گروهی – ارتقاء یادگیری – راهکارها