نیروی مقاومت هوا بر چه نوع خودروهایی اثر کمتری دارد؟

نیروی مقاومت هوا بر چه نوع خودروهایی اثر کمتری دارد؟

پاسخ :

 1  خودروهایی که زاویه ی شیشه ی جلوی آن ها بیش تر باشد.

2 وقتی که بدنه ی خودرو صاف و یکنواخت باشد.

3 انتهای خودرو دراز و کشیده باشد( ماشین مسابقه)همچنین بر اجسام آئرودینامیک و اجسامی که در جریان عبور از مولکولهای هوا عرض کمتری دارند . یک جسم

پاسخ دوم :

خودروهایی که شکل آئرودینامیک دارند(شکل صاف و گرد دارند و قسمت عقب آن ها نیز کشیده و نوک تیز است) مثلا یک هواپیمای جت، دماغه ای گرد و بدنه ای صاف و دم کشیده و نوک تیز دارد.

توضیحات کامل :

آئرودینامیک، جسمی است که شکل کشیده و دراز دارد و در نتیجه هوا به آسانی از سطوح آن عبور می کند. یعنی
آنکه تأثیر مقاومت هوا بر روی آن ناچیز و حداقل خواهد بود. اجسامی که آئرودینامیک هستند، شکل صاف و گرد
دارند و قسمت عقب آن ها نیز کشیده و نوک تیز است. پس مقاومت هوا در ماشین هایی که به شکل ایرودینامیک ساخته می شوند اثر کمتر دارد.

هر خودرو برای حرکت همواره با نیرویی از جانب سیال (هوا) روبرو است،این نیرو همان نیروی درگ است که در مسائل ائرودینامیکی مربوط به طراحی و ساخت خودرو همواره از اهمیت خاصی برخورداراست.طراحان و خودروسازان به وسیله اعمال ترفندهایی سعی در کاهش این نیرو و مقابله با ان را دارند.نیروی درگ به عوامل مختلفی مربوط می شود تا یک خودرو دارای ضریب ائرودینامیکی (ضریب پسار) بهتری باشد.برخی از این عوامل عبارتند از:

1.جنس مواد به کار رفته در بدنه خودرو (برخی از مواد دارای اصطکاک کمتری با هوا هستند که مورد توجه قرار می گیرند در ساخت بعضی از خودروها)

2.خطوط روی بدنه خودرو (این خطوط کمک شایانی به خودرو جهت شکافتن هوا می نمایند.)

3.شکل ظاهری خودرو (برای درک این مورد کافی است به شکل ظاهری خودروهای سوپر اسپرت مثل لامبورگینی و فراری توجه و بعد از ان به خودروهای شاسی بلند مثل هامر یا جیپ توجه کنید تا متوجه خواص ائرودینامیکی بهتر سوپر اسپرت ها شوید.)

یکی از عواملی که در طراحی خودرو باید لحاظ شود انجام عملیاتی که در قسمتهایی از خودرو گره ها و یا به عبارت بهتر اشفتگی های هوایی به وجود نیاید.این اشفتگی ها باعث می شوند تا خودرو برای تداوم داشتن حرکت خود تلاش بیشتری کند و یکی از مضراتاین تلاش بیشتر افزایش مصرف سوخت در خودرو است.این گره ها همچنینی باعث ناپایدار شدن خودرو هم می شوند.