معرفی اقدام پژوهی
چگونه توانستم نمرات دانش آموزان را در درس املا افزایش دهم ؟
موضوع اقدام پژوهی :
چگونه توانستم نمرات دانش آموزان را در درس املا افزایش دهم ؟
– فایل بصورت ورد و قابل ویرایش در متن – تعداد صفحات چهل و یک صفحه – قیمت فقط دو هزار تومان
ابتدا در زیر چکیده و فهرست مطالب و فایل کامل پی دی اف این اقدام پژوهی را برای مشاهده قرار داده ایم ابتدا مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این اقدام پژوهی را با قیمت دو هزار تومان خرید نمائید :
فهرست مطالب
الف) شاخصهای کیفی وضع موجود. 8
استفاده از روش مشاهده مستقیم.. 9
بررسی آزمونهای سه ماه نخست و ترم اوّل سال تحصیلی.. 9
بررسی علل غلط نویسی دانشآموزان.. 10
ارایهی راهحلهای پیشنهادی.. 18
الف ـ روشهای تقویت حافظهی دیداری.. 18
الف ـ1ـ شبکهی بازیابی کلمات… 19
الف ـ8ـ خواندن کتاب با صدای بلند. 20
الف ـ10 ـبازی املایی «نصف دیگرم کجاست». 20
ب ـ روشهای ابتکاری در جهت تقویت حافظهی دیداری.. 20
ج ـ روشهای تقویت اعتماد بهنفس دانشآموزان ضعیف در املا.. 21
اعتبار بخشی به راهحلهای انتخابی.. 23
4ـ خواندن کتاب با صدای بلند. 26
اصلاح، تعدیل و یا تغییر راهحلها 32
الف) شاخصهای کیفی وضع مطلوب… 33
استفاده از روش مشاهده مستقیم.. 34
الف ـ بررسی آزمونهای برگزار شده 34
الف)به مسئولان محترم پیشنهاد میگردد: 39
ب)به همکاران گرامی توصیه میشود: 39
ج) به اولیای ارجمند پیشنهاد میگردد: 40
چکیده
همهی ما دوران تحصیل و مدرسهی خود را خوب به یاد داریم. کلاسهای پرجمعیّتی که هر نیمکت با زحمت سه دانشآموز را در خود جای میداد. زمانی که زنگ املا فرا میرسید، معلم میگفت: «بچّهها! نفرات وسط هر نیمکت بیرون بیایند و روی زمین بنشینند. بچًههایی هم که در نیمکت نشستهاند، کیفهایشان را روی نیمکت بگذارند. سرمیزیها سر میز. ته میزیها هم تهمیز» کوهی از کیف بر روی میزها قرار میگرفت تا مبادا دانشآموزی سرخود را حرکت دهد و چشمش به املای دیگری بیفتد. سپس معلم با حالت دستوری و کلمه به کلمه، متن املا را میخواند.
هنوز هم با گذشت سالها، حتّی با تغییر کتابهای درسی، باز هم شاهد برگزاری چنین املاهایی در کلاس درس هستیم. این موضوع باعث تعجّب است که با وجود این همه تغییرات، باز هم به شکل سنّتی به دانشآموزان املا میگوییم؟ آیا واقعاً روش دیگری برای گفتن املا وجود ندارد؟ چرا سعی نمیکنیم در درس املا به شیوههایی نو و جذّاب هم توجّهی داشته باشیم؟ اصلاً چرا روشهای سنّتی را کنار نمیگذاریم؟ مگر نه این است که ما بایستی این نونهالان باغ مدرسه را برای روزگاری جز روزگار خود تعلیم دهیم و تربیت کنیم.آیا تاکنون از خود آنان پرسیدهایم تا چه اندازه به این روشها علاقهمند هستند؟
چرا زنگ املا در برخی مدارس به زنگی خشک و بیروح تبدیل میشود و هزاران چرا و دریغ دیگر! آیا فکر نمیکنید که دیگر زمان آن رسیده است که باور و نگاهمان را نسبت به درس املا تغییر دهیم؟ دانشآموزانمان را باور کنیم؟ به فکر شکوفایی خلّاقیّت آنان باشیم و از املا گفتن سنّتی بپرهیزیم و آنها را از این گرداب توالی و تکرار برهانیم؟
در رابطه با موضوع املا، تاکنون پژوهشهای فراوانی صورت گرفتهاست که در مجلّات و کتب گوناگون به چاپ رسیدهاست. در همهی آنها به این نکته اشاره شدهاست که درس املا نیاز به بازنگری و توجّهی جدّی از سوی معلّمان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت دارد. چرا که تمام نگارندگان مقالهها از افت تحصیلی دانشآموزانشان در این درس شکایت داشتند و راهحلهای که برای برطرف شدن مشکل خود ارائه کردهبودند در جهت شکستن هنجار سنتّی درس املا بودهاست و در پایان به تغییرات شگرفی در نگرش و بازخورد دانشآموزان دست یافتهبودند که در قسمت ادبیّات موضوع به آنها اشاره کردهام.
من نیز در این اقدامپژوهی سعیکردهام ابتدا به بررسی موانع و مشکلاتی که در تدریس این درس با آنها مواجه بودهام، بپردازم و سپس با استفاده از روشهایی که در مقالات و کتب گوناگون مطرح شدهاست و تجربیّات و راهکارهای ابتکاری خودم نمرهی دانشآموزانم را در درس املا افزایش دهم.
برای اطمینان شما عزیزان :
فایل پی دی اف این اقدام پژوهی برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد این اقدام پژوهی را با قیمت مناسب دو هزار تومان از لینک خرید در یافت نمائید . ابتدا فایل پی دی اف را با کلیک بر روی لینک زیر ببینید :
در صورت مشاهده و رضایت ، فایل ورد این اقدام پژوهی را را با قیمت مناسب فقط دو هزار تومان از دکمه پرداخت زیر دریافت نمائید.
[